Privatister

Helt nederst på siden finner du en MAL. Denne må du laste ned på maskinen din på forhånd, slik at du på eksamensdagen kan skrive rett inn i dette dokumentet.

OBS!  Det er åpningstid for å melde seg opp til eksamen.

• For høstperioden er portalen åpen fra 1. september til 15. september.
  • For våreksamen er den åpen fra 15. januar til 1. februar.

NY portal for å melde deg opp til privatisteksamen. Det er viktig at du les all informasjonen før du melder deg opp. Om du har flere spørsmål, ta kontakt med den enkelte skole.

Som privatist får du ikke standpunktkarakter, men eksamenskarakter. Det er ikke mulig å melde seg opp som privatist i et fag dersom du samtidig er elev i faget. Dette gjelder også for voksne med voksenrett.

Dersom du trenger tilrettelegging på eksamen, så søker du om dette til eksamensskolen. Du vil etter hvert få en epost fra eksamensskolen med informasjon og tidspunkt for eksamen. Vi sender ut mer informasjon om eksamen i løpet av oktober (høsteksamen) og mars (våreksamen).Det er veldig viktig at profilen din i har korrekt e-postadresse og mobilnummer.

Oppmøte senest kl.08.30. Mobiltelefoner skal slås av og blir samlet inn.

Sensuren er vanligvis i starten av januar for høsten, og midt av juni til vår eksamen. Du finner karakteren i Incshool privatist

Pensum

Det er ikke lenger slik at det finnes pensumlister til en eksamen. Du må gå inn på Udir.no, og søke opp "Finn læreplan". Her står det hva du SKAL kunne på eksamen. Det er viktig at du går gjennom kompetansemålene, for å få oversikt over hva du kan bli spurt om på eksamen.

Skolen har boklister som viser hvilke bøker våre elever bruker i faget, de kan du eventuelt søke opp. Dessverre har vi ikke bøker til utlån, så disse må du enten kjøpe eller låne på et offentlig bibliotek.

Parkering:

Du kan parkerer øst for skolen utenfor Borgundhallen. Om en kommer fra Moa kjører en forbi skolen og ned til høyre i krysset mellom skolen og Nardo bil (Skoda).

Betaling og satser

Eksamensavgifta skal betales ved å bruke betalingskort (Visa eller Mastercard) ved oppmelding. Du må betale for at oppmeldinga skal bli registrert!

På "Min side" på Inschool privatist kan du sjekke om betalingen er registrert. Det er viktig at du sjekker dette! Dersom faget står som ubetalt, MÅ du betale innen oppmeldingsfristen 15. september / 1. februar - se linken BETALING når du er innlogget.

For lærlinger er det ingen eksamensavgift.

Hjelpemiddel og PC

Hvilke hjelpemidler til skriftlig eksamen kan kandidaten bruke?

I utgangspunktet er alle relevante hjelpemidler tillatt (læreplan, lærebøker, notater, løsningseksempler, lover etc). Internett er IKKE åpent, men noen sider er tilgjengelige.

Det du IKKE får lov til er å kommunisere med andre. Derfor skal Internett være avslått på PC, og mobiltelefon og smart-klokke ligge i sekken under eksamen.

Todelt eksamen (matematikk)

Del 1 – Skrivesaker, passer, linjal og vinkelmåler er tillatt.
Del 2 – Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av Internett eller andre verktøy som tillater kommunikasjon.

PC til eksamen - Kandidater som skal ha skriftlig eksamen kan bruke PC på eksamen dersom de ønsker det. Du må ha installert Word/ Open Office og Adobe-PDF (og Excel). Du skal skrive inn i en mal, denne ligger som vedlegg på eksamenssida. Oversettelsesprogram er ikke tillatt i språkfag og skal heller ikke være installert på PC’n ved eksamen i slike fag.

Levering:

Eksamensbesvarelsen din skal leveres på nett. Nettleseren på PC’n din må være Explorer, Firefox eller Chrome.

Eksamensresultat og dokumentasjon

Så snart vi mottar karakterene fra sensor og de blir registrert i vårt datasystem. Du kan se ditt eksamensresultat inne på Inschool privatist. Du kan også få eksamensresultatet tilsendt pr post.

Eksamensskolen utsteder dokumentasjon av privatistresultater. Dersom du trenger ny dokumentasjon, kompetansebevis eller vitnemål, utstedes av den videregående skolen hvor privatisten sist var elev, men da må du be skolen om å gjøre dette. Oppstår det tvil om hvem som utsteder dokumentasjonen, ta kontakt med eksamensskolen.

Privatister spør ofte om studiekompetanse, poengberegning og fagkrav. Du finner utfyllende informasjon om dette på hjemmesiden til Samordna opptak

Klage på eksamen

Du har rett til å klage på eksamenskarakteren din. Resultatet av klagen kan være at du beholder karakteren din, at du får en bedre karakter eller en dårligere karakter. (Om du vil klage, så er klagefristen 10 dager fra karakteren blir synlig i Visma Privatist inschool).

Forskrift til opplæringslova

Kapittel 5. Klage på vurdering